Waar het allemaal begon...
Het verhaal achter Luxavo Modehuis
Het was een grijze novemberdag in 1999 toen ik, samen met mijn vrouw Marieke, voor het eerst de
sleutels in handen kreeg van wat toen nog een leegstaand pand was aan de Hoofdstraat. We waren
allebei begin dertig, hadden jarenlang in de mode gewerkt voor anderen, en droomden van iets
eigens. Iets waar we trots op konden zijn.
"Weet je zeker dat we dit kunnen?" vroeg Marieke me die eerste dag, terwijl we hand in hand door
de lege winkelruimte liepen. De verf bladderde van de muren, de vloer kraakte bij elke stap. Maar ik
zag het al voor me - prachtige kleding, tevreden klanten, een plek waar mensen zich thuis zouden
voelen.
De eerste jaren: leren door vallen en opstaan
Die eerste maanden waren zwaar. Echt zwaar. We werkten zeven dagen per week, vaak tot diep in
de nacht. Marieke regelde de inkoop en styling, ik deed de boekhouding en klantencontact. We
konden ons geen personeel veroorloven, dus deden we alles zelf. Van het strijken van de kleding
tot het schoonmaken van de winkel na sluitingstijd.
Ik herinner me nog onze eerste klant - mevrouw De Jong, een elegante dame van begin zestig. Ze
kwam binnen op een regenachtige dinsdag in februari 2000. "Ik zoek iets bijzonders voor de
bruiloft van mijn dochter," zei ze. We hielpen haar meer dan twee uur lang, toonden haar
verschillende outfits, gaven advies over accessoires. Toen ze uiteindelijk een prachtige
marineblauw ensemble koos, straalde ze. "Jullie begrijpen echt wat ik nodig heb," zei ze.
Die woorden... die zijn me altijd bijgebleven. Want dat was precies wat we wilden: écht begrijpen
wat onze klanten nodig hebben.

Groeiende pains en mooie momenten
Na twee jaar begonnen we voorzichtig te groeien. Klanten vertelden hun vriendinnen over ons, we
kregen steeds meer vaste klanten. Maar groei brengt ook uitdagingen met zich mee. In 2003
hadden we een leverancier die ons liet zitten vlak voor het hoogseizoen. Alle bestellingen voor de
kerst - weg. Ik zal eerlijk zijn: ik heb die nacht gehuild van frustratie.
Maar Marieke... zij zag het anders. "Dit is onze kans," zei ze. "Nu gaan we bewijzen wat we waard
zijn." We belden alle andere leveranciers die we kenden, reden dwars door Nederland om collecties
te bekijken, werkten dag en nacht om alsnog een prachtige kerstreeks samen te stellen. Het werd
onze beste december ooit.
Die ervaring leerde ons dat we sterk waren als team, maar ook dat we voorzichtiger moesten zijn
met wie we vertrouwden. Sindsdien werken we alleen nog met leveranciers die we persoonlijk
kennen en vertrouwen.
De gouden jaren
Ergens rond 2008 begon alles op zijn plek te vallen. We hadden een vaste klantenkring
opgebouwd van vriendelijke, stijlvolle vrouwen en mannen die precies wisten wat ze bij ons konden
verwachten. Kwaliteit. Persoonlijke service. Eerlijke prijzen. En vooral: dat gevoel dat je welkom
bent.
Mevrouw Van der Berg vertelde me ooit: "Bij jullie voel ik me niet alleen een klantnummer. Jullie
onthouden wat ik mooi vind, wat goed staat, zelfs hoe ik mijn koffie drink." Dat laatste was waar -
we hadden een koffiehoek ingericht waar klanten rustig konden zitten terwijl ze nadachten over
hun aankoop.
Door dik en dun
Toen kwam 2020. Corona. Lockdowns. Weken waarin we de winkel niet open mochten. Ik lieg niet
als ik zeg dat we bang waren. Bang dat alles waar we zo hard voor hadden gewerkt, zou
verdwijnen.
Maar onze klanten... ze lieten ons niet vallen. Ze bestelden online, haalden bestellingen op bij de
deur, stuurden ons kaartjes om ons moed in te spreken. Mevrouw De Jong - ja, onze allereerste
klant - belde me op. "Jullie hebben mij 20 jaar lang goed geholpen," zei ze. "Nu is het tijd dat ik
jullie help. Wat kan ik bestellen?"
Dat soort loyaliteit... daar kun je niet voor betalen. Die moet je verdienen, jaar na jaar, door er te zijn
voor je klanten.

Waar we nu staan
Nu, 25 jaar later, zijn Marieke en ik beiden 58. Onze kinderen zijn volwassen, onze winkel is
uitgegroeid tot een begrip in de stad. We hebben klanten die al vanaf het begin bij ons komen,
maar ook nieuwe gezichten die onze deur vinden.
Wat er niet veranderd is? Onze passie voor mooie mode en tevreden klanten. Iedere ochtend als ik
de winkel open doe, voel ik nog steeds die kriebels in mijn buik. Welke klant ga ik vandaag helpen?
Welk perfecte kledingstuk vindt vandaag zijn nieuwe eigenaar?
Waarom we dit allemaal vertellen
Misschien vraag je je af waarom we ons verhaal zo openhartig delen. Omdat we geloven dat mode
meer is dan alleen kleding. Het gaat om vertrouwen. Om een relatie. Om dat gevoel dat je
begrijpen wordt en gewaardeerd.
Als je bij ons koopt, koop je niet alleen een kledingstuk. Je wordt deel van ons verhaal. Van onze
familie van klanten die al 25 jaar op ons vertrouwen.
We zijn geen grote keten met onpersoonlijke service. We zijn Marieke en ikzelf, met ons kleine
team van mensen die net zoveel van mode houden als wij. We kennen onze klanten bij naam,
onthouden hun voorkeuren, en zijn er om te helpen - niet om te verkopen.
Ons jubileum cadeau aan jou
Dit jubileum vieren we niet alleen. We vieren het met jullie - onze klanten, onze vrienden, onze
familie. Daarom geven we nu de grootste kortingen in 25 jaar Luxavo historie. Niet omdat we
moeten, maar omdat we willen. Omdat jullie het verdienen.
Welkom in ons verhaal. Welkom bij Luxavo Modehuis.